Zatímco má celosvětově již 62 % firem[1] definovanou strategii flexibility, která mnohým usnadnila akutní hromadný home office, v České republice v době “před pandemií” měly možnost běžně pracovat z domova jen 4 % zaměstnanců [2], na zkrácený úvazek pak dalších 6 %. Jak se firmy se situací popraly, co je teď čeká za výzvy a jaká se nabízí řešení?
Flexibilní prostředí v českých firmách
„Flexibilita práce je na trhu práce extrémně žádaná a celosvětově se ukazuje, že nejen funguje, ale v mnoha případech je dokonce efektivnější než klasické pracovní úvazky. České firmy nyní ve velkém vyzkoušely, jak může fungovat home office. Také se ale již po několika týdnech trvání výjimečného stavu setkáváme s firmami, které si uvědomily, že aby takové nastavení fungovalo dlouhodobě a je třeba jej nastavit komplexně,” říká Zdeňka Studená z FLEXJOBS.cz. Její společnost se flexibilním pracovním prostředím zabývá již od roku 2015. Podle Zdeňky leží největší zátěž na manažerech, kteří musí přenést veškeré fungování týmů: operativu, plánování, ale i motivaci a rozvoj do virtuálního prostoru. Například všechny schůzky automaticky plánovat na dálku, nastavit aktuální sdílení informací v týmu, ať jsme kdekoliv, zajistit průběžnou zpětnou vazbu atd.
Za menšinu firem, které mají flexibilitu ve svém DNA potvrzuje situaci i ředitel společnosti Liftago Ondřej Krátký: „Liftagu otevřenost flexibilitě funguje jak v práci s tisícovkami řidičů, tak s vlastním týmem. Liftago řidiči nejsou našimi zaměstnanci, představujeme pro ně tržiště, kde mohou podnikat a fungovat i mimo zajeté koleje. Bez flexibility, kdy se k nám mohou zapojit, by podstatná část z nich tuto práci nedělala. Bez flexibilních možností směrem k internímu týmu bychom přišli o řadu talentovaných lidí. Vývojář Lukáš k nám přišel díky možnosti věnovat jeden den v týdnů sebevzdělávání. Designér Zdeněk mohl na půl roku zkrátit svůj úvazek a cestovat po Asii. S řadou velmi zkušených lidí jsme začali naplno spolupracovat díky úvodní konzultační spolupráci – příkladů flexibilních způsobů spolupráce máme v Liftagu několik a dlouhodobě tento koncept rozvíjíme.“
“Před březnem roku 2020 mnoho firem bralo flexibilní pracovní kulturu jako trend. Dnes je to pro mnohé nutnost a cesta, jak přežít krizi, a připravit se na budoucnost.” dodává Zdeňka Studená. Zároveň podotýká, že stávající fungování v krizovém módu není pro většinu firem dlouhodobě udržitelné. Firmy budou potřebovat systematické a koncepční uchopení vzdálené spolupráce. To zahrnuje předefinovat interní procesy například v HR, zavést potřebné technologie a vytrénovat dovednosti pro vedení a spolupráci na dálku. Největší práce je ale na změně přístupu těch, kdo nejsou fanoušci technologií a práce na dálku.
O FLEXJOBS.cz:
Česká konzultačně tréninková společnost s klienty v celé Evropě, založená roku 2015. Jednička na téma flexibility práce, HR a spolupráce na dálku v České republice. Mezi hlavní klienty patří společnosti jako Albert, Fortuna entertainment group, T-Mobile, ČSOB, mBank, SBERBANK, Eurowag, a mnoho jiných.
FLEXJOBS nastavuje HR procesy a směrnice a trénuje efektivní spolupráci a vedení na dálku manažery i zaměstnance. Také organizuje FLEXJOBS HR ACADEMY, modulový program, kde firmy získají praktické know how k nastavení fungujícího flexibilního pracovního prostředí.